دانش خود را در مورد هوش مصنوعی با پاسخ دادن به هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان عبارت "من این موضوع [AI] را خوب می شناسم" در مقیاس پنج مرحله ای (1 = کاملاً مخالف، 5 = کاملاً موافقم) افزایش دهند.

داده‌های پرسشنامه برای مطالعه حاضر شامل پاسخ‌های ر دانش‌آموزان به پنج سؤال باز بود که در مورد تصورات دانش‌آموزان از هوش مصنوعی و خودارزیابی (عددی) دانش‌آموزان مرتبط با هوش مصنوعی بود. در دستورالعمل پرسشنامه تاکید کردیم (و به معلمانی که پرسشنامه ها را انجام می دادند دستور دادیم) که پرسشنامه باید به تنهایی تکمیل شود، امتحان یا تست نباشد و پاسخ درست یا غلط وجود نداشته باشد. برای جلوگیری از تأثیر اولیه شناسایی شده در تحقیقات قبلی (به Selwyn & Gallo Cordoba، 2022 مراجعه کنید)، از عبارات و عبارات پر ارزش اجتناب کردیم. هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان سوالات مطرح شده در پرسشنامه و توجیهات آنها (بر اساس ادبیات) در جدول 1 ارائه شده است.

جدول 1. سوالات باز و توجیه آنها.

منطق مورد پرسشنامه

1.

منظور از هوش مصنوعی را شرح دهید.

اطلاعاتی در مورد نحوه درک دانش‌آموزان از هوش مصنوعی به هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان عنوان یک فناوری یا به عنوان یک مفهوم ارائه می‌کند (Long & Magerko، 2020). ما ترجیح دادیم از اصطلاح «معنی» به جای «هست» استفاده کنیم، زیرا تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که کودکان ممکن است برای پاسخ دادن به اینکه یک مفهوم یا فناوری انتزاعی دقیقاً «چیست» مشکل باشد (Wennås Brante & Walldén، 2023). بنابراین هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان ، ما استدلال کردیم که "وسیله" یک ساقه فراگیرتر و بازتر خواهد بود.

2.

توضیح دهید که فکر می کنید هوش مصنوعی کجاست یا برای چه استفاده می شود.

اطلاعاتی در مورد تصورات (اشتباه) دانش‌آموزان در مورد کاربردهای هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان عملی هوش مصنوعی و زمینه‌هایی که از آن استفاده می‌شود ارائه می‌کند (Kreinsen & Schulz, 2021)

3.

نحوه عملکرد هوش مصنوعی را شرح دهید.

اطلاعاتی در مورد تصورات (اشتباه) دانش‌آموزان در مورد اصول فن‌آوری/ریاضی پشت هوش مصنوعی ارائه می‌کند (مانند Emmert-Streib و همکاران، 2020؛ Vartiainen و همکاران، 2021).

4.

توضیح دهید که چرا فکر می کنید از هوش مصنوعی استفاده می شود.

اطلاعاتی در مورد تصورات (اشتباه) دانش‌آموزان از انگیزه‌های استفاده (و توسعه) هوش مصنوعی ارائه می‌کند (Emmert-Streib و همکاران، 2020).

5.

هر کلمه، چیز یا اشیایی را که فکر می کنید مربوط به هوش مصنوعی است نام ببرید

علاوه بر ارتباط آزاد، امکانی را برای ابعادی که در بال هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان ا پوشش داده نشده اند، فراهم می کند، که نیازی به فرموله کردن جملات کامل توسط دانش آموزان ندارد.

3.2. تحلیل و بررسی

داده ها با استفاده از یک رویکرد ابداعی که استدلال قیاسی و استقرایی را ترکیب می کند، تجزیه و تحلیل شد (گرونفورس، 2011). نقش استنتاج ارائه رشته‌های نظری است که از طریق تحلیل استقرایی تفسیری تکمیل و/یا پالایش می‌شوند (مرتالا، 2020). در نتیجه، رویکرد استقرایی یک «دایره هرمنوتیکی» از خواندن، نوشتن تأملی و تفسیر را تشکیل می‌دهد (نگاه کنید به، کافل، 2013). در مورد ما، موضوعات نظری اصلی عبارت بودند از: 1) تعریف Kurzweil (1990) از هوش مصنوعی (AI به عنوان هنر ایجاد ماشین هایی که عملکردهایی را انجام می دهند که هنگام انجام توسط افراد به هوش نیاز دارند). 2) انواع تصورات نادرست رایج دیویس (1997) (تصور قبلی، تصور غلط علمی، تصور هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان غلط مفهومی، تصور غلط عامیانه، تصور غلط واقعی)، و 3) شیوع تصورات نادرست انسانی (مانند، کیم و همکاران، 2023؛ کرینسن و شولز). 2021).

در مرحله اول تجزیه و تحلیل، داده ها (پاسخ های خام دانش آموز به سوالات) به صورت کل نگر خوانده شد. پاسخ‌های هر دانش‌آموز به هر سؤال به‌طور کلی خوانده و کدگذاری شد، یعنی با توجه به پاسخ‌ها به همه سؤال‌ها. به عنوان مثال، دانش آموز 23 به سوال سوم پاسخ داد که "با دلیل کار می کند" ("توضیح دهید که چگونه فکر می کنید هوش مصنوعی کار می کند"). این پاسخ به خودی خود هیچ سرنخی ارائه نمی دهد که آیا دانش آموز در مورد هوش هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان مصنوعی به عنوان فناوری، الگوریتم یا چیز دیگری صحبت می کند (برای بحث بیشتر به بخش 4.1 هوش مصنوعی غیرفناوری مراجعه کنید). با این حال، پاسخ دانش‌آموز به سؤال اول («توضیح دهید که فکر می‌کنید هوش مصنوعی به چه معناست») به ما اجازه داد تا پاسخ را در زمینه قرار دهیم: دانش‌آموز نوشت که «نوعی از ربات‌ها می‌توانند هوش مصنوعی باشند» و مشخص کرد که هوش مصنوعی فعال است. روبات ها "شکل زندگی" متمایز هستند. بر اساس این اطلاعات، گزیده‌ها هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان در طبقه‌بندی هوش مصنوعی انسانی قرار گرفتند زیرا هوش مصنوعی با موجودات زنده هوشیار (مانند انسان) برابری می‌کرد. پاسخ دانش‌آموز 23 نیز به‌عنوان یک تصور غلط بومی کدگذاری شد، زیرا دانش‌آموز هیچ تفاوتی بین هوش مصنوعی و هوش انسانی قائل نیست (AI «شکل زندگی» است که می‌تواند «استدلال» کند). در نتیجه تجزیه و تحلیل همه پاسخ ها، سه دسته تصور غلط با عناصری Artificial intelligence in plain language for children از انواع تصورات اشتباه (تا حدی) مختلف تشکیل شد (شکل 1 را ببینید).