آموزش برنامه نویسی
لازم به ذکر است که با تحقیقات نشان داده شده آموزش برنامه نویسی و از روی تجربه، به جرات می توان گفت که تفکر محاسباتی مجموعه ای از مهارت هایی مانند انتزاع، تجزیه، تشخیص الگو، الگوریتم سازی، اشکال زدایی و حل مسئله است که می توان آن را گسترش داد. به مهارت تفکر انتقادی برای نگارنده، تفکر محاسباتی پارادایم جدیدی است که مهارتهای شناختی دانشآموزان را گسترش میدهد، بهمنظور ایجاد مسائل قابل رویت که تا کنون نمونهای از تکنسینها و متخصصان کامپیوتر بوده است،
اما بیشک سهم بزرگی در یادگیری علوم، ریاضیات خواهد داشت. و بسیاری از حوزههای دانش دیگر، که در آن انتزاع و تجزیه مسائل، موازیسازی و تفکر در سطوح چندگانه، کمکهای لازم را برای دانشآموزان فراهم میکند تا از رویکردی متفاوت نسبت به رویکرد سنتی یاد بگیرند، بهویژه مهارتهای مدلسازی که امکان ادغام همه مهارتها را فراهم میکند. به دانش گسترده ای که قادر به ادغام مهارت های شناختی متنوع است.
هدف کلیe آموزش برنامه نویسی و سوالات تحقیق
هدف کلی این بود که یک مرور کتابشناختی انجام شود که وضعیت هنر را در آموزش برنامه نویسی محاسباتی و تفکر محاسباتی در 5 قاره نشان دهد (شکل 1 را ببینید).شکل 1. شرح مختصر بر اساس روش جستجوی ادبیات مطابق دستورالعمل های PRISMA.
همچنین خطوط احتمالی اقدامی را پیشنهاد می کند که باید توسط کشورهایی که در مرحله ارزیابی اجرای تفکر محاسباتی هستند دنبال شوند.سوالات تحقیق:تفکر محاسباتی چیست و چگونه با برنامه نویسی محاسباتی مرتبط است؟
آیا راهبردهای آموزشی در آموزش برنامه نویسی محاسباتی در مدرسه وجود دارد؟ و اگر چنین است، چه راهبردهای آموزشی در آموزش برنامه نویسی کامپیوتر در مدرسه استفاده می شود؟
در چه زمینه بین المللی فرآیند آموزش برنامه نویسی کامپیوتر آموزش برنامه نویسی در مقاطع مختلف آموزشی طراحی و اجرا می شود؟ اولیه، ثانویه و سوم؟کدام کشورهای پیشگام در اجرای آموزش برنامه نویسی کامپیوتر هستند، چه می کنند؟
کدام ابزارهای محاسباتی/زبان های برنامه نویسی بیشتر برای ایجاد داربست برای کسب مهارت های تفکر محاسباتی استفاده می شوند؟عبارات جستجو و پایگاه های اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفته است در وهله اول، روند مفاهیم مورد بررسی (تفکر محاسباتی و برنامه ریزی محاسباتی) در گرایش های گوگل مورد بررسی قرار گرفت،
که نشان دهنده علاقه فزاینده ای به بررسی تفکر محاسباتی از سال 2014 به بعد بود. این بررسی بر اساس بیانیه PRISMA 2020 است: دستورالعمل به روز شده برای گزارش مرورهای سیستماتیک. مجله بین المللی جراحی، 88، 105906 (صفحه و همکاران، 2021).
عبارات جستجو به شرح زیر بود:- عبارات جستجوی اولیه: "تفکر محاسباتی" و "آموزش برنامه نویسی کامپیوتر".
- عبارات جستجوی ثانویه: آموزش برنامه نویسی محاسباتی در مقطع ابتدایی، دبیرستان، آموزش عالی/ عالی، رباتیک آموزشی، گیمیفیکیشن، و آموزشی در برنامه نویسی آموزش برنامه نویسی محاسباتی.
به دلیل منسوخ شدن سریع موضوعات مورد بررسی و فناوریهای مرتبط، جستجوی دقیق از اکتبر تا دسامبر 2020 در پایگاههای اطلاعاتی زیر انجام شد که سال انتشار آن از سال 2016 به بعد بود:* کتابخانه دیجیتال ACM (انجمن ماشین های محاسباتی).* کنفرانس آموزش تفکر محاسباتی (هنگ کنگ).
نمودار جریان خلاصه ای از جستجوها در پایگاه داده های مختلف در زیر آمده است. مقالات حذف شده و دلایل آن را نشان می دهد (شکل 2 را ببینید).
در کتابخانه دیجیتال ACM، استفاده از عبارات اصلی همراه با تمام عبارات جستجوی ثانویه منجر به 251 مقاله شد. پس از حذف بر اساس عنوان، 60 نشریه حفظ شد.
جستجوی Google Scholar (ترکیب تمام عبارات جستجوی ثانویه با تفکر محاسباتی) 631 مقاله به دست آورد. پس از فیلتر بر اساس عنوان و حذف مقالات غیر مرتبط، 96 نشریه حفظ شد. علاوه بر این، 21 مقاله در WOS و SCOPUS یافت شد.
در انتشارات کنفرانس آموزش تفکر محاسباتی آموزش برنامه نویسی (هنگ کنگ، 2020) که برای اولین بار در سال 2017 برگزار شد، مقالات زیادی یافت شد و یک دسته بندی خاص از تفکر محاسباتی یافت شد که جستجو را به سمت افق های جدید هدایت می کند. علاوه بر مقالات