همسالان "در معرض خطر". این امر جنبه دیگری از زمینه کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان اجتماعی را که توسط ماهونی و استاتین (2000) ذکر شده است، زیر سوال می برد. در مواجهه با ابعاد همپوشانی «سطح ساختار فعالیت» و «زمینه اجتماعی که در آن انجام می‌شود» (حضور همتایان در معرض خطر)، تأثیرات مربوط به هر یک از این اصطلاحات می‌تواند به طور قانونی مورد بررسی قرار گیرد. آیا سطح پایین ساختار به خودی خود تأثیری خواهد داشت یا فقط به عنوان یک جذابیت برای نوجوانان خاصی عمل می کند که قبلاً منحرف شده اند؟ کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان بنابراین، با در نظر گرفتن این دو عامل به طور جداگانه، پرسون و همکاران. (2004) نشان داد که حضور در یک مرکز اجتماعی که فعالیت های اوقات فراغت در آن ساختار ضعیفی دارد، به خودی خود مشکل ساز نیست. در واقع ارتباط با همسالان ضداجتماعی است که می‌توانیم ایجاد رفتار پرخطر را نسبت دهیم. تناقض آشکار در نتایج، که کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان تا حدی ناشی از مفهوم‌سازی‌های متمایز است، نیاز به تعریف دقیقی از آنچه که ایده ساختارسازی پوشش می‌دهد، به‌ویژه با خنثی کردن آنچه برای بافت اجتماعی جذاب است، دارد.

51 در نهایت، از آنجایی که اثرات فعالیت های اوقات فراغت را می توان بسته به حوزه مورد نظر مقایسه کرد، مناسب است که این فعالیت ها را با مهارت های روانشناختی مورد نیاز توصیف کنیم.

52 ویژگی های ذاتی فعالیت. هر فعالیت یا موقعیتی دارای بو کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان م شناسی خاصی است که فرصت های توسعه را با توجه به نیازهای آن در سطح فیزیکی، شناختی و اجتماعی ارائه می دهد. این درخواست ها در رابط موقعیت و شخص قرار دارند (Mischel & Shoda, 1995). به عبارت دیگر، هر فعالیتی مستلزم ابعاد خاصی از شخصیت یا مهارت های خاصی است که به تدریج و با انجام آن توسعه پیدا می کند. این مکانیسم به طور گسترده در زمینه روانشناسی کار مورد مطالعه قرار گرفته است (Loarer, Vrignaud & Cloutier, 2000). بنابراین ما توانستیم نشان دهیم که بین نوع علاقه افراد و نوع علاقه مشخص کننده محیط حرفه ای آنها همخوانی وجود دارد (Vrignaud & Bernaud, 2005).

53 به طور مشابه، هر فعالیت فراغتی را می توان با آنچه در سطح شناختی، اجتماعی و عاطفی نیاز دارد مشخص کرد. برخی فعالیت‌ها، چون عمدتاً به مهارت‌های بسیار خاصی نیاز دارند، سپس آنها را تقویت یا توسعه می‌دهند. اینگونه است که مارش (1992) توضیح می دهد که کمک به موفقیت تحصیلی بهتر با نگ کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان ه داشتن یک مجله در دبیرستان است. این فعالیت فوق برنامه مستلزم توسعه مهارت های متعددی است که در مدرسه نیز مورد انتظار است: مهارت های زبانی، همچنین سازماندهی و برنامه ریزی کار، توانایی کار در گروه و غیره. زیرا نیاز به مهارت های فیزیکی و مبارزه طلبی خاصی دارد (Endresen & Olweus, 2005). پس از توسعه، این مهارت ها مرتبط با اعتماد به نفس و انتظارات موفقیت (بندورا، 1980) سپس به راحتی قابل انتقال و استفاده در موقعیت های درگیری هستند.

54 این مشاهدات همچنین ما را به بازنگری در ساخت کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان هویت آموزش برنامه نویسی نوجوانان جنسیتی از طریق فعالیت های اوقات فراغت دعوت می کند. اگر پسران طرفدار ورزش و دختران طرفدار فعالیت های دستی و هنری هستند، این امر برعکس باعث ایجاد ویژگی هایی می شود که مختص جنسیت آنها نیست. در واقع، نیاز به تنظیم اجتماعی و مهارت‌های تعاملی ذاتی ورزش و همچنین ابعاد ابزاری-فضایی که در فعالیت‌های هنری وجود دارد، می‌تواند با رشد یکپارچه هویت جنسیتی «تضاد» داشته باشد (McHale et al., 2004). این مشاهدات اهمیت شناسایی به شیوه ای بسیار دقیق تر ویژگی های موقعیت های ارائه شده توسط فعالیت کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان های اوقات فراغت مختلف را برجسته می کند. به نظر می رسد که استفاده از یک رویکرد ارگونومیک تر، با تمرکز بر خواسته های فعالیت، اجتناب از طبقه بندی های پیشینی را ممکن می سازد، که احتمالاً نتایج را با گروه بندی بسیار گسترده ای از فعالیت ها در همان دسته کاهش می دهد. بنابراین، می‌تواند راه‌های پژوهشی پرباری را برای مطالعه نقش مؤثر اوقات فراغت در توسعه ارائه دهد.

نتیجه

55 فعالیت های اوقات فراغت یک جایگاه اکولوژیکی است کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان که در آن ماهیت فعالیت، افراد درگیر در آن و خود فرد برای ایجاد مکانیسم های پیچیده درگیر در توسعه با هم تعامل دارند. آنها بر تمام جنبه های رشد فردی تأثیر می گذارند: شناختی، عاطفی، اجتماعی و رفتاری.

بنابراین به نظر می‌رسد نحوه استفاده از وقت آزاد علایق و تمایلات هر فرد و همچنین فرصت‌ها و محدودیت‌هایی است که بر توسعه آن تأثیر می‌گذارد و آن را تقویت می‌کند. اگر عوامل خارجیSummer classes for children and teenagers مختلف بر استفاده از وقت آزاد تأثیر بگذارد،